Allemachtigg wat prachtigg

18 april 2018 - Den Haag, Nederland

Van Marrakech naar huis.

Gisteren was een drukke dag. De gids zou om negen uur komen maar wad een half uur te laat. Dit was de eerste keer dat iemand te laat was op de afspraak. Er was iets met het openbasr vervoer volgens hem. Hij vroeg wat wij met name wilden zien en daar heeft hij zijn route op aangepast. Een stukje Medina met uitleg, de Joodse wijk, helaas was de moskee waar je als niet-moslim in mag, gesloten wegens renovatie.

Een begraafplaats, bijzondere toegangspoort, enz.

Drie uur durende rondleiding die erg leuk was. Daarna zijn we daar in de buurt gaan lunchen. Broodjes kalkoenham met kaas en een crêpe met salted caramel. Niet ieder alles, maar samen en gedeeld.

Daarna zijn wij weer op de hop-bus gesprongen op weg naar de Jardin de Majorelle. Erg mooie tuin, erg druk, erg veel Chinezen die zich niet zoveel aantrekken van afzettingen. Daarna weer naar hotel om in te checken voor de vlucht. Spullen gepakt voor onze Hammam ervaring. Betalen bij binnenkomst en we kregen een mandje met handdoek, hammamdoek en badjas. Slippers kregen wij ook nog aangereikt en een wegwerpslip. Een soort "past-u-net" . Na het uitkleden en met een bedekt net je bilspleetslip, werden wij het Turks? stoombad in gedirigeerd. Na te zijn klaargestoomd mochten we in de scrubruimte en kregen wij vakken met water over ons, een stukje groene zeep om ons in te smeren, weer water over ons en terug naar de stoomruimte.

Even later werd eerst Karien onder handen genomen en daarna ik. Er werd gescrubd met een speciale washand en de vellen hingen erbij. Weer afgespoeld en terug naar de stoom. Voor kort, want we mochten mee naar een andere ruimte alwaar tafels stonden met, tja, plastic tafelkleden? Daarop gelegen werden we helemaal gemasseerd met olie, van top tot teen, ja tot het kruintje aan toe. Omdraaien naar de andere kant was een hachelijke situatie aangezien de tafel glibberig was van de olie en je dus moest oppassen er niet af te glijden. Na te zijn gekneed, geklop en geglibber waren we klaar. Afspoelen en haren wassen (nou ja, ondertussen zit er nu na twee keer wassen nog steeds olie in, geloof ik) badjas aan en klaar. Oké, we kregen ook nog een glaasje thee. Ondertussen was het tegen tienen en moesten wij nog eten. Door de Medina gelopen naar het tentje van de lunch en de dag afgesloten met heerlijke Harira soep.

Marokko, land van tegenstellingen.

Vrouwen die geheelbedekt lopen, tot handschoenen aan toe met mobieltjes. Vrouwen die geheel westers gekleed gaan. Het landschap is van een zandwoestijn, dorre vlaktes tot groene oasis en bossen. Laagland tot besneeuwde bergen. Er zijn alcoholische versnaperingen verkrijgbaar en niet alleen voor de toeristen. Je ziet de meest erge krotjes tot prachtige woningen al dan niet met zwembad. Grote winkelcentra en supermarkten tot hele kleine winkeltjes waar je alleen maar een fles water wilt kopen omdat die gezekerd is.. Een lan wa as r waterleiding nog niet in elke woning aanwezig is en men het moet stellen met de kraan in de buurt of sjouwen met grote flacons water. Waar men afhankelijk is van ezels, handkarren of paardenkar voor het vervoeren van spullen. Maar waar ook de mooiste en dure auto's rijden. Er een groot verschil is tussen stad en platteland. Goed verdienend of bedelend. Waar er talrijke katten rondlopen die worden gevoed of waar iemand een pakje melk voor ze koopt en dat in een bekertje voor ze giet.

Een kleurrijk land in alle opzichten met een hele vriendelijke bevolking (oké, met een enkele uitzondering). Een land dat de slechte reputatie, veroorzaakt door een groep mensen, niet verdiend

1. Lia de Gruijter:
    19 april 2018
    Ik heb weer genoten van jullie verslag!Welkom thuis in dit zonovergoten land!