Marrakech

16 april 2018 - Marrakesh, Marokko

Tja, een mooie stad, moderne gebouwen, zeker in het centrum. We zijn vanmiddag op een hop-on/hop-of bus door de stad gaan rijden. Dan krijg je meestal een aardige indruk. Dus mooie gebouwen, winkelcentra, hotels, de een nog mooier dan de ander.

Maar Marrakech heeft ook een andere kant. De bedelaars, de straatventers die je met exotische dieren tegen betaling op de foto willen hebben. Slangen, aapjes, vogels... zo triest. En dan de vele koetsjes met paarden die de hele dag ook in de zon staan totdat er weer een toerist bereidt is om zich tegen betaling te laten rondrijden. Hier is geen dierenpolitie of dierenbescherming te bekennen.

En het bijna dwingende om je aan tafel te krijgen bij de eettentjes op het grote plein bij de Medina. Nergens anders hebben wij dat zo meegemaakt.

Maar er zijn ook de muzikanten die op de pleinen spelen. Inwoners van Marakech die gezellig aan dezelfde lange tafel zitten en vriendelijk zijn. Wij worden niet echt lastig gevallen, het is meer de gehele sfeer die anders is dan in de voorgaande steden.

Het Amsterdam van Marokko.

En dan nog wat. Wij liepen door een straatje en daar stond een mannetje buiten. Het was een soort van kapper. Hij riep mij en wilde mijn haar föhnen. Nou kon het wel een knipbeurt hebben dus leek mij dat een beter idee. De gok maar wagen. Hij begon met mijn haar nog meer in de war te brengen. Of het gewassen moest worden? Nou, na een blik oo de wastafel heb ik dat maar afgeslagen. Hij begon het haar nat te maken met een flesje water. Toen borstelen, maar het zat ondertussen nog meer in de klit. Oke, uitgeborsteld ging hij het haar in plukken verdelen. Karien nam ondertussen foto's waar daar doen we bijna alles voor dus. Afgesproken werd dat er alleen puntjes af moesten. Hij begon te knippen en Karien ook, met haar toestel dus. Nadat hij helemaal rond was geweest en alle plukken onder handen had genomen en ik gelukkig nog voldoende haar op mijn hoofd had, pakte hij de föhn. Als ik iets niet doe is mijn haar in model föhnen, maar hij had het helemaal naar zijn zin. Uiteindelijk was hij tevreden en ik ben nog nooit zo snel uit een kappersstoel gesprongen. Hij kuste mijn arm en wilde massage geven. Hij wilde Karien ook zowat in de stoel duwen om te "knippen" , maar ook zij kon ontsnappen. Wij stonden heel snel buiten en daar heb ik afgerekend. Kostte haast niks en wij hadden weer een onvergetelijk moment meegemaakt en gelachen. En wat mijn haar betreft? Morgen wassen, handen erdoor en klaar. Gelukkig zit het altijd alle kanten op dus een misknipje valt niet op. 😂😂

1. Pu:
    17 april 2018
    hahahahahahaha
  2. Lia de Gruijter:
    18 april 2018
    Het is maar goed dat jullie weer veilig thuis zijn,pffff!