Van de Todrakloof naar Aït Ben Haddou geblazen

13 april 2018 - Aït Ben Haddou, Marokko

Vanochtend moesten wij om acht uur paraat staan voor vertrek naar de volgende bestemming. Maar wat waaide het verschrikkelijk en wat was het koud toen wij buiten kwamen.

In de auto werd het gelukkig snel warm. Onderweg zag je het zand door de dorpen waaien of over de velden zodat het uitzich werd belemmerd. Ondanks dat hebben wij weer veel gezien onderweg. Leuke plaatsen, mooie kasbah's, armoedige woningen, dorpen met stoffige weggetjes. (zeker vandaag), ezels bepakt met van alles, mensen bepakt met van alles, prachtige vergezichten, bergen met besneeuwde bergtoppen.

Maar die wind.......het is verschrikkelijk. En overal zit zand. We zijn wel een paar keer uitgestapt om koffie te drinken of foto's te maken.

In Ouarzazate hebben we door de plaats gelopen. Daar zijn de filmstudio's van Marokko. Die hebben wij verder gelaten voor wat het is. In de achterafstraatjes zie je de werkelijkheid. En dat is geen fictie!

In de volgende plaats waar wij zouden verblijven, Aït Ben Haddou is menig film of serie  opgenomen. Het is een hele leuke plaats. Verschillende kasbahs zijn tegen de berg gebouwd met kleine straatjes en trappen. Daar zijn nu (natuurlijk) souvenirswinkels. Niet dat wij dat erg vinden hoor.....Maar wel die Chinezen die er ook op af komen. Foto, foto, foto, iedereen uit de weg, foto maken, mooi zitten, selfie maken, mooi staan. Trap blokkeren, foto maken. .....

Het hotel hier is ook mooi en ligt prachtig met een terras met uitzicht op de kasbah's. Maar helaas.....de wind.

Morgen is onze laatste autodag en moeten wij afscheid nemen van Aziz. Om 15.00 uur moeten wij in Marrakech op de bus stappen naar Essaouira voor twee nachten en dan weer met de bus retour naar Marrakech. Voor ook nog twee nachten.

Maar zover is het gelukkig nog niet. Hopelijk is morgen wel de wind gaan liggen.