Van Rabat naar Meknés.

6 april 2018 - Meknes, Marokko

Vanochtend waren wij op tijd voor het (summiere) ontbijt en onze chauffeur was al druk met zijn auto bezig.

De koffers in de achterbak krijgen wordt steeds lastiger. Het past maar net en de koffers worden qua inhoud steeds minder opgeruimd en meer gevuld.

Maar goed flink duwen en dan past alles...

Wij waren vrij snel Rabat uit en hebben verder alleen de snelweg gereden. Gedeelte was tolweg. Mooie weg, mooie omgeving. Weinig vetkeer, wat vrachtwagens met hun goederen heel hoog opgestapeld.

Marokko is tot nu toe erg groen. Naarmate wij meer in de buurt van Meknés kwamen, werd het heuvelachtiger..

Onderweg hadden we een sanitaire stop bij een tankstation annex restaurantje/winkel. Zoals ze ook in Europa langs de snelweg te vinden zijn. Verschil is dan wel dat hier ook gebedsruimtes bij zijn.

Wij bestelden twee espresso die net zo slap waren als de koffie na het niet verversen van pad of cup. Nadat dit werd getoond aan de verkoper, kregen wij snel nieuwe voorgezet.

De reis werd weer voortgezet onder het genot van een stroopwafel, (de koffer is nietvoor niks zo zwaasr!) die ook bij onze chauffeur etin ging als koek.

Meknés is ook weer een mooie groene stad met een oud en nieuw gedeelte. Als eerste zijn we naar het oude gedeelte gereden om daar naar de poort Bab Mansoer en het plein ervoor te kijken. Het oude gedeelte van de stad is nog geheel ommuurd en daar ligt ook de Mediba.

Ons hotel Bab Mansoer staat helaas in het nieuwe gedeelte en daarom zijn wij na het inchecken en het gedag tot morgen zeggen van onze chauffeur met een "petit taxi" naar het oude centrum gereden. (wij willen onze chauffeur niet constant om ons heen te hebben,)

De taxiprijzen hier zijn anders dan bij ons. Voor 10 dirham (is ong. 1 euro) waren we in het oude centrum.

Heerlijk door de Medina gelopen waar bijna alles dicht was vanwege de vrijdagsluiting. Scheelt weer in de portemonnee! Maar met al die steegjes is het net een doolhof en nadat wij vele steegjes hadden doorlopen (sommige meerdere keren) kwamen wij eindelijk weer op het grote plein uit.

Daar tonic gedronken en mensen bekeken. Aan de rand van de Medina bleek ook nog een markt te zijn die wij uiteraard ook nog maar hebben bezocht. Grote drukte en veel van hetzelfde. Plastic bakjes, schoenen, pakjes papieren zakdoeken (losse pakjes!), telefoonkaarten, sieraden, kruiden, noten en andere etenswaren. Uiteindelijk zijn we maar op zoek gegaan naar restaurant dat open was. Dat was nog een hele tour. Letterlijk en figuurlijk. De meeste waren dus dicht, die ene die wel open was, daar was het keukenpersoneel nog niet van gearriveerd, dus toen maar naar onze voeten geluisterd en weer een "petit taxi" tetug naar het hotel genomen. En wat bleek...? Er zat een Pizzeria naast die open was. Heerlijk gegeten en gedronken. Nee, geen wijn maar versgeperste jus d'orange met aardbeien.

Terug in het hotel heeft Karien een extra glas gehaald (was maar 1 in de kamer aanwezig) een extra rol wc-papier (zijn ze hiet soms zuinig mee) Daarna na de voeten omhoog, wijntje erbij, dat is goed voor de bloedsomloop en kijken wat er morgen op het programma staat.

Morgen gaat de reis via Volubilis naar Fes alwaar wij twee nachten zullen verblijven.

1. Pu:
    7 april 2018
    lekker hoorrrrrr, zo te lezen hebben jullie het naar je zin
    xx