Rondtour in de Medina

8 april 2018 - Fes, Marokko

Normaliter is het ontbij de hotels/gasthouses van zeven tot tien of in die geest. Hier konden wij pad on half negen terecht. Onze gids zou om negen uur komen, dus betekend dat dooreten. Als starter stond er een kommetje met een soort van pap dat dreef in de olie.Gezien mijn toestand gisterenavond heb ik het maar opzij gezet. Ook van de soort van pannenkoeken heb ik maar een halve genomen en verder voor brood gekozen. Geen risico ivm de grand loop tourdoor de Medina. Daar kun je e nl nuet makkelijk ergens terecht voor lozing. Al twijfel je daar soms aan wanneer je er rondloopt.

In ieder geval kun je hier maar beter geen ezel of kip zijn.

De ezels lopen bepakt en bezakt rond. Zij halen het vuil op in de Medina aangezien er geen andere voertuigen dan handkarren door de smalle steegjes kunnen. De ezels staan soms ook te wachten op een dunkystation alwaar iemand ze dan kan huren om iets te vervoeren.

Ze zien er niet altijd goed verzorgd uit maar er is door een Amerikaanse actrice ooit een kliniek geopend hier in Fes waar de vetinaire hulp gratis is en met name voor de ezels. Deze kliniek bestaat nog steeds. Daar zijn we gisteren ook langs gereden.

Ook de kippen hebben nu niet bepaald een luizenleven. Ze hebben die misschien wel op hun kippenborst maar de kippen zitten in kleine, lage kooien op elkaar gepropt. Wordt er een kip verkocht, dan wordt deze aan zijn vleugels gedragen en zo vervoerd, onder luid gepiep.

We mochten dan een hond hebben gered met zijn gebroken poot, maar hier zou je aan de gang blijven.

Het stikt hier ook van de katten, al dan niet zwanger of net bevallen.Je zou zo een aantal kleintjes in je tas mee willen nemen om ze een goede toekomst te geven. Honden zie je hier niet veel.

Tot zover over het dierenleed om jullie dag niet te verpesten.

Tijdens de rondtour zijn wij ook in een leerlooierij geweest, alwaar men hoopten dat wij iets zouden kopen. Maar nee, sorry we heb begrepen en al tassen en jassen. Die waren trouwens wel van heel zacht leer en leuke modellen. (maatje mug, dus niet voor mij, maar misschien wel voor Karien geschikt)

Daarna hebben wij ook nog een weverij bezocht waar wel een aankoop is gedaan.

Een bezoek aan de oudste universiteit van Marokko en een moskee, waar niet moslims in mochten, konden natuurlijk niet ontbreken in de tour. Verschillende diciplines van handwerk zijn ook getoond. Kleding, houtbewerking, de typische Marokkaanse slippers, enz.

Het houtsnijwerk, de mozaïeken het is allemaal prachtig om te zien.

Onderwijs en medische zorg is gratis. Wel zijn er privéklinieken.wasr je dus sneller wordt geholpen. Anders kun je maanden op een afspraak moeten wachten. Het is dus een kwestie van dirham hebben of niet.

En nu wij het toch over geld hebben ... Er zijn veel bedelaars, zowel mannen als vrouwen. Meestal wat ouderen.

Momenteel is het weer even droog en gaan we straks nog even de Medina in. Aan de buitenrand in ieder geval, want ik kan mij voorstellen dat je er kunt verdwalen.

Morgen hebben wij een lange rit voor de boeg naar Erfoud.Iets van 400 km maar over wegen waar je niet harder mag en kunt dan 60 km. Kunnen morgen de voeten en kuiten uitrusten want die maken overuren.