Een goed begin zorgt al voor schrijfvoer

5 april 2018 - Casablanca, Marokko

Karien haalde mij op om samen het startsein te geven voor de vakantie.Koffie en wat lekkers.Daarna met de rolkoffers naar station Laan van NOI.Daar aangekomen moesten de ov-chipkaarten worden opgeladen en kwam Karien tot de ontdekking dat hasr mobiel nog thuis was.Zij die snel halen en ik op kofferwacht bij het station gebleven.Aangezien er (meestal) vele treinen richting Schiphol gaan, was het geen probleem om er een later te nemen.

Op Schiphol aangekonen hebben we de koffers ingeleverd. De drukte aan de balie viel mee. Daarna via de douane en lichaams-check (waarom mag je niet kiezen wie fouilleert? Wij zouden dan die leuke jongeman kiezen en vragen of hij toch niet nog een keer moest checken) op naar de shops. Er moesten nog opslagkaartjes voor de fototoestellen worden aangeschaft.Nadat we daarvoor waren geslaagd gingen wij op zoek naar een bar alwaar wij de reis traditiegetrouw wilden starten met een toost. Bar gevonden en de wijn stond snel op tafel.Bij het afrekenen bleken zij Finse prijzen te hanteren! Dat zijn schrikkenvanheteindbedrag prijzen. Maar goed, het is vakantie en dus stappen wij daar maar overheen. Volgende keer een andere tent zoeken....Op naar de gate alwaar wij direct konden boarden. Dat was prettig.

Redelijk ruime plekken. Voertaal Arabisch, Frans (kennis is nog te sumier) en gelukkig ook Engels.Wij verheugden ons op een eventuele maaltijd en ja hoor, er kwamen heerlijke geuren uit het karretje wat langs kwam.De keuze was chicken or beef, wij namen chicken. Op sommige bakjes stonden geen sticker maar ik had wel een kipsticker!Maar na het openen van het bakje bleek er beef in te zitten. Of het was een transspecie chicken in het verkeerde lijf of Victor Metz was bezig geweest.Trouwens, Air Maroc serveert gewoon wijn en bier....Na een prima vlucht kwamen wij aan op het vliegveld van Casablanca. Voordat wij konden aansluiten in de rij voor de douane, moest er eerst nog een formulier worden ingevuld. Dit in verband met het visum dat in het paspoort wordt gestempeld.Lange, lange rij., logisch want bij elk persoon duurt het minimaal 5 à 10 minuten voordat men die stempel heeft bemachtigd.

Uiteindelijk door de douane, koffers en tassen door de scan en op naar de geldautomaat.Niet te vinden, wel balies waar je kon wisselen. Aha, ook een balie waar je met je pas geld kan halen. Daar probeerden zij ons een creditcard aan te smeren tegen betaling. Met obze weigering waren zij niet content. Jammer. Eenmaal een hal verder richting uitgang stonden daar verschillende geldautomaten te wachten. Te laat! We hadden al.

Wij werden opgewacht door een chauffeur met onze namen op een bordje. In een particuliere auto werden wij naar Casablanca gereden.

Eerste indruk: modern, veel hotels, brocolage! (bekend uit Frankrijk).

Ons hotel is wat ouder en doet zeer arabisch aan. Mooie mozaïeken en beschilderingen.

Nadat de bagage op de kamer te hebben gezet zijn wij op zoek gegaan naar nog een tentje om een hapje te doen. De chicken/beef van de vlucht was al verteerd. In restaurant des fleurs gebben wij een tajine con poulet genomen. Heerlijk, al was het daarna terug nasr het hotel waar we bin het uitstappen van de lift in het donker stonden en voordat wij konden handelen, gingen de liftdeuren dicht en was het stikdonker.

Lang leve de mobiel met verlichting en konden wij het slot vinden.

Voldasn en moe werd het slapen met een volle maag. Einde eerste dag

Sorry, het stikt can de typefouten maar ik ga niet alles verbeteren.

1. Lia de Gruijter:
    5 april 2018
    Wat een geweldig eerste verslag van het begin van jullie reis!Enne Sel ik let niet op type foutjes hoor!